februari 7, 2016

Vilka yrken det finns :)

Åh, har pratat med en kompis från Sverige nu i nästan 3 timmar, tack Telenor och Kostnadskoll :)Det kostar mig bara 10 kronor i timmen att ta emot samtal här i Alanya på mitt kontaktkort.

Vi har inte pratat på evigheter så det var så underbart att få prata med henne igen! <3 Vi kom bland annat in på att prata om olika yrken för hon hade anlitat stamspolningistockholm.se för att rensa deras rör. Ska villigt erkänna att jag inte hade en aning om att sånt bara existerade, så man lär sig något nytt varje dag.

Så på det viset så kom vi in på att prata om olika jobb och sånt. Och här i Turkiet finns det verkligen massor med jobb som inte finns i Sverige, där ska alla kunna göra allt, medan alla här har sin speciella plats. På stränderna t ex så är de alltid två så kommer ut till solstolarna med det som kunderna har beställt. En som enbart bär brickan och en som delar ut maten och drickan. Samma sak är det på restauranger, en som bär brickan och en som ställer maten på bordet.

lediga jobbDet är också en person som endast står i dörren som inkastare, även om detta är förbjudet nu, så nu är de mest till för att förklara menyn och leda folk till ett ledigt bord.

Har också sett här att när de spolar gatorna, för hand, så är det en person som endast går och för vattenslangen fram och tillbaka på gatan och en person som sopar.

Vad man kan säga, det finns i alla fall jobb till alla 😀

december 5, 2015

Underbara vänner!

Jag har verkligen världens bästa vänner. Vi pratar kanske inte dagligen men när vi pratar så är det precis som vanligt, vi har bara väldigt mycket att prata om. Jag behöver sånna vänner eftersom jag tyvärr är lite dålig på att höra av mig.

Så nu ska två av mina absolut bästa vänner komma hit över nyår! Ska bli helt underbart, lite spontant bestämt men huvudsaken är att det blir av. Trodde att det skulle bli problem faktiskt eftersom Nina har en betalningsanmärkning, och eftersom det går åt en hel del pengar i december så trodde jag inte att hon skulle kunna ta ett smslån. Men det går att lösa, om du är intresserad så kan du läsa artikeln här.

Tycker att det är riktigt bra att snabblånsföretag ger personer med anmärkningar en möjlighet att låna pengar, visst det är till en rätt så hög ränta. Men som i Ninas fall så var det en räkning som först kom bort i en flytt och när hon sedan fick den var hon säker på att hon hade betalat den. Så visst, lite klumpigt kanske att ha dragit på sig en anmärkning såhär, så därför är det bra att dessa företag inte hakar upp sig på en enda händelse utan ser på hela hennes ekonomiska situation. Bara för att man hamnat hos Kronofogden så behöver det inte betyda att man inte kan sköta sin ekonomi.

Nina visade mig också en länk till UC där man kan göra en typ ekonomisk koll på dig själv och få andra ekonomiska tips. Jag kanske skulle testa detta och se hur jag ser ut, jag menar jag har ju inte tjänat några pengar i Sverige på flera år nu, så jag har säkert inte bra kreditvärde.

Men den dagen den sorgen, just nu är jag bara så jäkla glad att Nina och Jessika kommer hit till nyår! <3

best friends

februari 2, 2015

Älskar att äta ute!

Filed under: Alanya,Besök,Livskvalitet,Mat,Turkiet — Taggar:, , , — Admin @ 1:15 e m

Fisk 1Ok, för folk som känner mig så är det ingen direkt hemlighet att jag inte gillar att laga mat. Så därför är det ju helt underbart att det går att äta så bra mat överallt i Alanya.

Ok, nu menar jag turkisk mat och inte när de ska ge sig på att göra plankstek och sånt. Det är inte så att de på något sätt gör det dåligt, men det känns som att vi gör det bättre i Sverige. Så då känner i alla fall jag mig lite besviken när jag äter ute.

MEN om jag däremot äter turkisk mat så blir det till 99% av fallen kanonmat till bra pris.

Jag och tre kompisar var på fiskmarknaden i lördags. Det är typ som en saluhall där alla fiskare står och säljer sin fångst. Det som är extra bra här är att man kan köpa färsk fick och sedan går man till en av restaurangerna som är där och så ber man dem tillreda fisken. Så för ca 25 lira (motsvarande typ 75 kronor) så får man fisken tillagad och så får man bröd och sallad också till. De grillade denna fisken och köttet bara föll från benen.

Så det är bara att pressa citron över fisken och sedan kan man äta allt utom ryggraden, jag åt inte huvudet. Det var bara att nypa av köttet först från ovansidan och äta det. Sedan tog man bort ryggraden, hade på mer citron och så åt resten av fisken.

Nu vet jag tyvärr inte vad denna fisken heter, en av både för och nackdelar med att ha turkar med sig. Man behöver inte bekymra sig om vad saker än, men å andra sidan se vet jag inte vad det är jag har ätit för fisk 🙂 Men det är en ganska fet fisk, ska se om jag kommer ihåg att fråga Gülten vad den hette.

Men om du någon gång är i Alanya så rekommenderar jag dig att gå till fiskmarknaden och sedan låta någon av restaurangerna tillreda den! Sjukt gott och billigt!

Fisk 2

oktober 7, 2014

Föräldrarna på besök

Filed under: Besök,Livskvalitet — Taggar:, , — Admin @ 12:02 e m

Jaha, då åkte mamma och pappa tillbaka till Sverige då. Känns redan tomt och konstigt samtidigt som att jag nu kan gå tillbaka till mina egna rutiner igen.

Det är sjukt vad en vecka går fort. Men nu har de i alla fall sett hur jag bor och vilka jag umgås med. Det är ju alltid skönt att få ett ansikte till namnen de hör hela tiden. Vi han ju också med det mesta som vi planerade. Vi var på Hamam (turkiskt bad), shoppade, var på slottet och där åt vi också en riktigt bra turkisk frukost på Dizdar garden och så var de på stranden också så de fick lite skönt solsemester också.

Jag verkligen ÄLSKAR turkisk frukost! Det är typ som tapas skulle man väl kunna säga med massor med små rätter som man plockar och äter. Flera olika sorters oliver, ostar, röror, inlagda frukter och grönsaker, ett friterat bröd, vindolmar, grönsaker, torkade frukter, ägg och korvar. På Dizdar garden fick vi också ett glas färskpressad apelsin juice och självklart turkiskt te. Allt är odlat runt om restaurangen och mamman till ägaren är det tydligen som gör allt. Så underbart gott! Sedan behöver man knappt mer mat resten av dagen efter att ha satt i sig allt detta 🙂

Så det är med lite tungt hjärta som mitt liv går tillbaka till normalt igen. Ska inte säga att jag saknar Sverige, men ska absolut inte sticka under stolen med att jag gärna hade haft mamma och pappa närmare.